دکتر توحید ملک زاده دیلمقانی

وب سایت رسمی
بایگانی

غار باستانى آلیشیق خوى

چهارشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۰۰ ب.ظ

                           آن هنگام که انسانهاى اولیه با قدم گذاشتن به نوعى تمدن اولیه پا به غارها و سرپناههاى طبیعى گذاشتند، تکامل مدنى بشرى سرعت زیادى به خود گرفت، این غارها که امروزه به سبب یافتن استخوان ها و سفالهاى مختلف داراى ارزش باستانى شده اند از جمله تاریخ پرشکوه آذربایجان در دهها  هزارسال قبل مى باشد. مطالعه ى این غارها مى تواند به سئوالاتى نظیر شیوه ى زیست انسان هاى قدیم ، حیات مادّى و معنوى انسان ها پاسخ گوید. گرچه سراسر آذربایجان از جمله غرب آن پر از این غارهاى باستانى مى باشد ولى تاکنون مطالعات زیست شناختى و دیرین شناسى در این محوطه ها انجام نگرفته است. از جمله غار مشهور « آلیشیق » در خوى که در زمره ى یکى از مکانهاى بسیار قدیمى آذربایجان مى باشد.

الف) موقعیت جغرافیایى غار : این غار در محال زور آباد _ 60 کیلومترى شمال غرب شهر خوى _ در کنار روستاى آلیشیق ( در منابع فارسى على شیخ نوشته مى شود) قرار دارد. پس از ورود به روستاى آلیشیق به اندازه ى ربع ساعت پیاده روى به شمال در سیل گاه شعبات آق چاى به دهانه ى غار بر مى خوریم. دهانه ى غار آهکى 45 متر از سطح زمین قرار دارد و دهانه ى آن مشرف به شرق است.

ب) خصوصیات زمین شناسى غار: این غار آهکى در اثر فرایندهاى زمین شناسى از جمله حل تدریجى آهک در آب بوجود آمده است. همین امر سبب بوجود آمدن دهها تونل بدیع و شگفت انگیز با تصاویرى زیبا شده است . در مسیر اصلى و حتى مسیرهاى فرعى به چندین استالاگتیت و استالاگمیت بر مى خوریم.

ج) مشخصات غار: غار داراى دو دهانه به فاصله 15 متر از همدیگر مى باشد که جا براى ورود یک نفر مى باشد. در همان دقایق اولیه به سبب عدم روشنایى کافى مجبور به استفاده از چراغ قوه هستیم. پس از عبور از یک دالان کم ارتفاع به صورت سینه خیز به اندازه ى حدود یکى دو متر به یک محوطه ى وسیع مرتفع وارد مى شویم. در 60 مترى دهانه ى غار به آثارى از استخوانهاى انسان و حیوانات مختلف همراه با سفالهاى بدون نقش و نگار بر مى خوریم. وجود این استخوانهاى حیوانات علف خوار حاکى از وجود محیط جنگلى در اعصار بسیار قدیم مى باشد. مسیر 470 مترى این غار در مدت حدود 45 دقیقه طى مى شود و در سر راه به پرتگاهها ، چاهها و تونلهاى مختلف بر مى خوریم مسیر اصلى به وسیله کوهنوردان خوى طناب کشى شده ولى عدم روشنایى کافى لذت استفاده از مناظر بدیع غار را به حداقل مى رساند. امید است مسئولین محترم شهرستان خوى با تأمین روشنایى غار به این غار عجیب و شگفت طبیعى و باستانى موقعیت بین المللى داده و موجب رونق توریسم در این منطقه شوند.

اعضاى گروه غارنوردى: جابر شواربى زاده( سرپرست گروه _ خوى) ، على حمیدى(سلماس)، امیر اشکان سینایى(سلماس) کاظم عباسى (سلماس)، تقى علیزاده(سلماس)، رضا غنى زاده(خوى)، توحید ملک زاده(سلماس).

 

 

                                                                                                                                      پیام اورمیه

۹۴/۱۱/۰۷
توحید ملک زاده دیلمقانی